سئو

بازاریابی ایتنرنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ مفاهیم و ابزارهای مختلفی جهت بهبود فروش و یا بالابردن عملکرد دارد که  از مهمترین آنها  تبلیغات آنلاین، طراحی سایت و اپلیکیشن ، بازاریابی محتوایی ، فعالیت در شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و در راس آنها بازاریابی به وسیله موتورهای جستجو را نام برد  که می توان به ابزاری به نام سئو اشاره کرد .

 آیا تا به حال به کلمه سئو برخوردید ؟ آیا میدانید SEO  مخفف چه کلمه ای است ؟

سئو (SEO)  برگرفته از کلمه Search Engine Optimization  به معنای بهینه سازی موتور های جستجوگر می باشد که سایت شما را بر طبق یک استاندار موتورهای جستجوگر جهت بالا بردن تعداد بازدیدکنندگان میباشد یا در تعریف بهتر می توان بهینه سازی سایت و بالابردن کیفیت و بهبود عملکرد بر اساس معیارهای موتورهای جستجوگر می باشد . اگر بخواهیم بر اساس فاکتورهای موتور جستجوگر رتبه خوبی داشته باشیم عوامل زیادی در این زمینه تاثیرگذار هستند که عبارتند از کلمات به کار رفته در متن و محتوا ، لینک های ورودی از سایت های دیگر ، سرعت سایت ، چیدمان مناسب در ساختار سایت ، لینک های خروجی از سایت های پربازدید و …

رفتار کابران بر سئو

الگوریتم های گوگل از جمله RankBrain  (رتبه بندی با هوش مصنوعی) که به عنوان سومین فاکتور تاثیرگذار بر رتبه بندی نتایج گوگل شناخته شده و نقش بسزایی در خروجی نتایج جستجو در گوگل بازی میکند که رفتار های کاربران را هنگام جستجو آنالیز کرده و برهمان اساس رتبه نتیجه بدست آمده را بهینه کند . موتور جستجوگر گوگل به انتخاب کاربران توجه بسیار زیادی دارد به عنوان مثال اگر سایتی رتبه پایینی داشته باشد ولی کاربران زیادی آن را کلیک کرده ، گوگل جایگاه این سایت را بهبود می بخشد .

موتور جستجوگر گوگل انتخاب 97 درصد کاربران برای انتخاب مطلب یا محصول خود می باشد و مدت زمانی که کاربران در وب سایت شما قرار میگیرند یک امتیاز برای جهت بهبود جایگاه سایت شما می باشد . هر چقدر میزان محتوای سایت شما جذابیت بیشتری برای کاربران داشته باشد امتیاز بالاتری بر سئوی سایت شما دارد محتوای سایت و به روز رسانی آن در بهینه سازی سئو سایت موثر بوده که در طول یازه های زمانی جایگاه سایت شما را بهبود می سازد .

اهمیت  و مزایای سئو

بسیاری از کاربران اینترنتی مطالب مورد نظر خود را از موتورهای جستجوگر مانند گوگل ، یاهو و بینگ پیدا میکنند به همین دلیل سئو برای رسیدن به کلمه کلیدی شما شانس  بیشتری دارد . در واقع موتورهای جستجو همان مطلبی را که کاربر می خواهد را در اختیار شما قرار می دهتد و باعث جلب اعتماد کاربران به سایت شما می شود که این نشانگر اهمیت سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ می باشد .

کلماتی که توسط کاربران در موتورهای جستجوگری مانند گوگل سرچ می شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردا است که باعث جذب بیشتر بازدیدکنندگان شده و باعث موفقیت و رونق شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی می شوند .

رقابت بسیار سختی میان وب سایت ها برای بهتر دیده شدن و در نهایت لینک اول و یا صفحه اول موتورهای جستجوگر وجود دارد که با سئو مناسب می توانید بازدید سایت خود را چند برابر کرده و اعتماد مشتریان را به خود جلب کنید . اینکه شما بتوانید در نتایج گوگل نمایش داده شوید از هر تبلیغ دیگری بهتر می باشد زیرا می توانید بدون پرداخت هزینه های سنگین تبلیغات مشتریان و مخاطب های بهتری را برای سایت و کسب و کار خود جذب کنید . نتیجه این افزایش بازدید ها عبارتند از :

1 – معرفی محصولات و خدمات سایت و کسب و کار شما به کاربران

2 – افزایش فروش آنلاین برای سایت فروشگاهی

3 – افزایش تعداد بازدیدکنندگان برای یک سایت خبری و در نهایت جذب ترافیک سایت

اهدف سئو

سئو اهداف بسیار زیادی را می توانند داشته باشند از جمله  افزایش  تعداد مشتریان ، افزایش فروش و کسب درآمد بالاتر که بهینه سازی موتورهای جستجوگر در جهت بهبود عملکرد و کسب و کار شما کمک شایانی می کند . هدف سئو دستیابی به بالاترین رتبه در موتور جستجوگر گوگل می باشد که با توجه به نوع کسب و کار شما می تواند متفاوت باشد و سپس با سئو جایگاه خود را در میان رقیب های خود پیدا کرده و سپس آن را تثبیت نماید که میتواند به شناخت مردم از شما و در نهایت برندسازی منجر شود . که هرچقدر کسب و کار شما بزرگ تر باشد هدف شما باید متناسب با بالاتر برود .

مراحل سئو سایت

سئو و بهینه سازی سایت یک فرآیند مستمر و زمانبر می باشد . روش ها و ایده های زیادی برای کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل موجود می باشد که می توانند تاثیر روی این فرآیند بگذارند . که برای بالابردن سئو در هر سایت می بایست این سه اصل را رعایت کند :

  • سئو تکنیکال

به استاندارسازی کدنویسی سایت ، بهبود سرعت سایت ، ایجاد نسخه ریسپانسیو و … را سئو تکنیکال می نامیم . که قبل از شروع می بایست یک سایت استاندارد و بازاریابی محتوایی بسیار قوی پایه گذاری کرد .

  • بازاریابی محتوا

به مجموعه فعالیت هایی شامل کلمه کلیدی ، استراتژی محتوا ، تولید محتوای با کیفیت ، بررسی رقبا در این زمینه ، دسته بندی و برچسب گذاری ، پیوندهای داخلی سایت و … را جزئی از بازاریابی محتوایی دانست . که تقریبا امر سئو بدون هیچ محتوایی امکان پذیر نمی باشد .

  • لیتک های هدف دار

برای کسب رتبه اول در موتورهای جستجو می بایست از لینک های خارجی از سایت های پربازدید و ایجاد بک لینک و ریپورتاژ ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و کامنت های مارکتینگ و … را که اصطلاحا سئوی خارجی می نامند . شاید سئو تکنیکال و تولید محتوا شما را به صفحه اول موتور جستجو ببرد ولی لینک سازی هدفمند می تواند زحمات شما را به ثمر برساند .

مفاهیم سئو

افراد متخصص برای رسیدن به هدف های اصلی و اساسی در امر بهینه سازی جایگاه سایت می بایست کارهای حرفه ای در پیش بگیرند که برخی از این مفاهیم به شریح زیر می باشند :

1-سئوی داخلی (On Page)

به کلیه اقدامات که درون یک سایت بر روی  کلمات کلیدی ، بهینه سازی تصاویر ، محتوا ، سرعت ، هاست ، کنترل مستقیم کدها و لینک ها و … به طور کلی هرچی را در داخل سایت خود بارگذاری می کنید را سئوی داخلی یا سئوی On Page می نامند. هر گونه تغییری که در محتویات سایت خود انجام میدهید بسیار تاثیر گذار خواهد بود در نتیجه خیلی مهم است که ابتدار روش سئوی داخلی به درستی قبل از سئوی خارجی صورت گیرد .

2-سئوی خارجی (Off Page SEO)

در این روش برخلاف سئوی داخلی می بایست بهینه سازی بیرون سایت و خارج از صفحه شما انجام گیرد که کمک بسزایی برای بالارفتن رتبه سایت شما در موتورهای جستجوگر می کند ، اقداماتی بسیار جهت ارتقا سایت شما صورت میگیرد که عبارتند از لینک دهی در وب سایت های دیگر به وب سایت شما ، تبلیغ در شبکه های اجتماعی ، درج بنرهای تبلیغاتی سایت شما در وب سایت های دیگر ، انتشار ریپورتاژ و مقاله در سایت های که بازدیدکنندگان زیادی دارد و بک لینک از جمله فعالیت های سئوی خارجی می باشد .

3-کلمه کلیدی

به کلمات و عباراتی که کاربران برای جستجوی یک سایت و محتوای خود در موتور جستجو از آن استفاده میکنند را کلمه کلیدی می گویند . انتخاب کلمه کلیدی مناسب و مرتبط با محتوای سایت و جستجوی کاربران در امر بهینه سازی رتبه سایت شما تاثیر شگفتی دارد و می توانید فاصله خود با رقبای خود  را افزایش دهید .

4-سئو کلاه سفید

به مجموعه فعالیت ها و تکنیک ها و استراتژی هایی که از قوانین و مقرارات موتورهای جستجوگر پیروی میکنند را کلاه سفید می گویند . که به معنی فریب کاری و یا دستگاری موتورهای جستجوگر و یا کاربران نمی باشد که فقط بر اساس سیاست های موتورهای جستجوگر بر اساس بالابردن رتبه ی سایت شما می باشد . که از این روش به عنوان یک سئو بر اساس اخلاق می توان نام برد .

5 – سئو کلاه سیاه

به مجموعه دستورات و فعالیت هایی که به منظور فریب کاری و دست بردن به الگوریتم های موتور جستجوگر جهت بالابردن رتبه بندی بالا به کار می رود . که توسط هیچ موتور جستجوگری مورد تائید نمی باشد و روش بسیار غیراخلاقی می باشد و خطر خارج شدن از فهرست پایگاه داده را برای همیشه در بر میگیرد .