ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی چیست ؟

یکی از مقرون به صرفه ترین و بهترین روش های تبلیغاتی و ارتباطی برای مشتریان و مخاطبان هدف می باشد . حال با وب اکتیو همراه باشید تا از مزایا و معایب آن اطلاع پیدا کنید .

ایمیل مارکتینگ را می توان یکی از بهترین راه های ارتباط کاری و یا تبلیغاتی مفید و تاثیرپذیر نام برد که تاثیر بسزایی جهت ارتباط با مشتریان هدف و جذب آن ها و حفظ مشتریان قدیمی دارد . شاید به این موضوع برخورد کرده باشید که spam صندوق شما پر از ایمیل های تبلیغاتی و .. باشد اما امروزه بسیاری از شرکت ها و سازمان ها سعی دارند به صورت هدفمند با مشتریان و مخاطبان خاص خود ارتباط داشته باشند .

محتوای ایمیل شما می بایست شامل تخفیف ها ، تبلیغات ، محتوای کاربردی و پیشنهادات جذاب و خاص باشد .  شما می توانید جهت برندسازی ، ترغیب مشتریان به خرید ، حفظ مشتریان و وفادار سازی و ارتباط همیشکی با آن ها به سراغ ایمیل مارکتینگ بروید .    استفاده از ایمیل ظرفیت بسیار بالایی دارد که در بسیاری از موارد ما از آن بی خبر هستیم و از این گزینه نمی توانیم به خوبی بهره ببریم .

حال حاضر با به تاریخچه ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی بپردازیم و اهداف آن را مورد بررسی قرار دهیم . بعد از این مباحث وب اکتیو به قسمت های پیشرفته و حرفه ای ایمیل مارکتینگ می پردازد .

42 سال پیش شخصی به نام گری توئرک توانست ایمیلی به 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال ارسال کند و فروش در حدود 13 میلیون دلار داشته باشد که بعدها به پدر اسپم دنیا لقب گرفت اما خودش معتقد است باید به او لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا بدهند .

در بین سال های 1900 تا 2000  با بیشتر شدن استفاده از اینترنت زندگی مردم دستخوش تغییرات زیادی شد که در این بین هات میل (Hotmail) به عنوان اولین و ابتدایی ترین ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع به فعالیت کرد و باعث شد که دیجیتال مارکتینگ را تا حدی متحول سازد و هزینه های بازاریابی حضوری و یا تلفنی و … را کاهش دهد .

امروزه ایمیل مارکتینگ به جایی رسیده است باید ایمیل ها به صندوق دریافتی (Inbox)  مخاطبان و مشتریان هدف ارسال شود . مرتب نبودن موضوع ایمیل ، زمان ارسال ، محتوای تبلیغاتی آزار دهنده و … که در صورت رعایت نکردن آن ، ایمیل در Spam قرار میگیرد .

از سال 2010 ایمیل مارکتینگ وارد مرحله ی جدید گردید که باعث دگرگونی در این حوزه گردید و از جهت دیگر بررسی محتوای ایمیل ها ، ارزان بودن آن و فراگیر بودن تلفن های هوشمند و به وجود آمدن شبکه های اجتماعی باعث سخت گیری های زیادی در ایمیل مارکتینگ شده است . اما از سال 2013 کاربران متوجه شدند که با استفاده از محتوای مناسب بر اساس نیاز مخاطبان ، استفاده از سرویس های و اتوماسیون های حرفه ای ایمیل مارکتینگ و همگامسازی ایمیل با سیستم محتوا باعث شده است که مخاطبان و مشتریان هدف را خیلی بیشتر درگیر ایمیل های دریافتی خود کنند .

مزایای ایمیل مارکتینگ

نرخ بازگشت سرمایه خوب (ROI)

امروزه افراد نمی توانند حاضر به پرداخت هزینه های گزاف جهت تبلیغات خود کنند که موضوع بازگشت سرمایه در این امر موضوع بازگشت سرمایه خود را نشان می دهد . امروزه مدیران به فکر این موضوع هستند در قبال هزینه ای که می کنند چه میزان برای آن ها سوددهی دارد . از مزایای مهم و خوب ایمیل مارکتینگ در صورتی که درست انجام شود روشی بسیار موثر و کارآمد می باشد . ایمیل مارکتینگ ها نرخ تبدیل بسیار خوب و مقرون به صرفه ای دارد

سریع و مقرون به صرفه بودن

از بهترین و سریع ترین و ارزان ترین ابزارها جهت تبلیغات ایمیل مارکتینگ می باشئ که نرخ بازگشت بسیار خوب دارد و با کمترین هزینه و با داشتن لیستی از ایمیل های مخاطبین خود به یک خروجی ایده آل می رسیم .

تحلیل رفتار مشتریان

ایمیل مارکتینگ را می توان از ابزارهای برای تحلیل رفتار مخاطبین و مشتریان نام برد . که مشخص میکند مشتریان شما چه ایمیلی را باز کرده و کدامین پیام برای مشتریان جالب بوده و بیشتر کدام لینک را کلیک کرده اند .

اثربخشی آنی

برای مشتریان و مخاطبن هدف خود ایمیل را که ارسال می کنید بلافاصله بعد از چند دقیقه تاثیرات ارسال پیام را مشاهد می کنید و این امر باعث می شود که بعد از ارسال ایمیل برای یک حراج یا تخفیف ویژه حس عجله و محدودیت را به مشتریان منتقل کند و بهره وری و فروش در نتیجه بالا می رود .

ایمیل های سفارشی

در این موضوع ارسال کننده می تواند برای بازدهی بیشتر به چه افرادی ایمیل بزند و در مقابل مشتریان نیز میتوانند مشخص کنند چه ایمیل هایی برایشان ارسال شود .

شروع راحت و آسان

هر فردی با حداقل آموزش می تواند ایمیل مارکتینگ را شروع کند از طرف دیگر نیازی به حرفه ای بودن و هزینه بالایی نیست و میتوان با یک متن ، ویدئو و حتی یک عکس استفاده کنید .

انتقال مستقیم پیام

ایمیل مارکتینگ می تواند به انتقال بسیار سریع و مستقیم پیام به مخاطبان هدف اشاره کرد .

بستر محتوا

ایمیل یک روش بیار مناسب جهت نشر محتوا می باشد . شما توانایی این را دارید که ایمیل های خود را برای مخاطبان خود بفرستید .

معایب ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ در کنار مزایایی که دارد اما معایبی نیز دارد و هیچ سیستمی را نمی تواند  بدون عیب و نفص باشد

اسپم (Spam)

اگر ایمیل شما حاوی محتوای تبلیغاتی باشد و یا اینکه مشتریان و مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید ، این امکان وجود دارد که مخاطب شما پیام یا را پاک کرده و یا آن را اسپم کند .شما ابتدا می بایست مخاطبان خود را درست تشخیص دهید و سپس از محتوای مناسب استفاده کرده تا از این موضوع جلوگیری کنید

ایمیل های ارسال نشده

اگر شما از سرویس های ایمیل انبوه برخوردار هستید و از آن استفاده می کنید ممکن است پیام شما به مقصد نرسد یا اگر از عبارات “حتما کلیک کنید” ، “رایگان” ، “اینجا را کلیلک کنید” و …. مورد استفاده قرار دهید ممکن است ایمل شما به دست مخاطب نرسد و در صورتی که ارسال اسپم شود .

مشکلات طراحی

از معایب ایمیل مارکتینگ را می توان به مشکلات طراحی آن نام برد که داخل همه دستگاه ها و نمایشگر ها یکسان نمایش داده نمی شوند که این دلیل بر آن می شوند که از محتوای متنی فقط استفاده کنند که این را نمی توان مناسب دانست و جذب کننده نمی باشد . شما می توانید به صورت حرفه ای و جذاب این طراحی را انجام دهید که کار سختی به نظر می رسد .

موارد استفاده از ایمیل مارکتینگ
  • خوشامد گویی به کاربران و مخاطبان جدید
  • خبرنامه ایمیلی
  • اطلاع رسانی درباره محصول جدید و یا خدمت جدید و حتی رویداد جدید
  • ارسال اطلاعات خرید
  • تخفیفات و پیشنهادهای شگفت انگیز
  • آموزش ایمیل مارکتینگ

حوزه ایمیل مارکتینگ بسیار گشترده می باشد وب اتیو سعی دارد این موضوع را به صورت خلاصه و مفید برای شما این موضوع و مراحل را بیان کند .

ایجاد هدف گذاری : هنگام شروع هر بازاریابی می بایست یک استراتژی خیلی خوب با نظم و برنامه ریزی مناسب استفاده کرد

لیست ایمیل : می بایست لیستی از مخاطبان هدف خود ایجاد  کرد که این لیست را می توان از لیدجنریشن بدست آورد

انتخاب یک سرویس مناسب برای ایمیل مارکتینگ : شرکت ها و سازمان های مختلفی مانند وب اکتیو هستند که شما را در این امر همراهی میکنند

طراحی ایمیل : فرم ثبت نام و طراحی ایمیل یکی از مراحل مهم در زمینه ایمیل مارکتینگ هستند .

ایجاد سازمان دهی ارسال ایمیل : می بایست تنظیماتی را طراحی کرد که پس از ثبت نام مخاطب ایمیل ها با محتوای بسیار هدفمند به آن ها ارسال کرد .

آنالیز کردن داده : نتیجه ایمیل مارکتینگ خود را می بایست در هر زمان کنترل و آنالیز کرد .

ایجاد بهترین لیست ایمیل

می بایست در ایمیل مارکتینگ سعی کرد تا بهترین لیست ایمیل ها را فراهم کرد تا به صورت هدفمند و هوشمند بهترین و بیشترین خروجی را از مخاطبان هدف خود دریافت کنیم

ریتارگتینگ

هدف قرار دادن مشتریان که برای مدت زیادی از آنها خبر نداشته ایم و یا اینکه در سایت فروشگاهی ما سبد قبلی خود را نا تمام رها کرده اند یکی از بهترین گزینه ها در این امر بازاریابی ایمیلی می باشد .

بهترین سرویس های ایمیل مارکتینگ

در دنیا سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معروفی چون میل چیمپ (mailchimp)، میلرلایت (mailerlite)، سندر (sender)، اوبر (Aweber)، سندپلاس (Sendplus)، سند این بلو (Sendinblue)، کانستنت کانتکت (Constant Contact)، و… فعالیت می‌کنند. اما به دلایل مختلفی چون تحریم‌ یا هزینه‌های بالا نمی‌توانیم به راحتی از آنها استفاده کنیم.

اما امروزه برای رفع این مشکل می توان به سرویس های ایمیل مارکتینگ ایرانی رجوع کرد که خدمات و امکانات بسیار مناسبی را برای کاربران خود ارائخ می دهند . چند سرویس ایرانی عبارت است از :

  • نجوا
  • میل چی
  • آونگ میل
  • پاکت
  • میل تاز
  • اینباکس
شاخص ایمیل مارکتینگ

برای بررسی ایمیل مارکتینگ به شاخص کلیدی عملکرد (KPI) نیاز می باشد .که باید این شاخص ها را به دقت مورد بررسی قرار داده و اگر به مشکلی برخورد کردیم آن را بررسی و اطلاح کنیم .

باز شدن ایمیل ها : نشان دهنده این است که چه میزان از مخاطبان ما ایمیل را باز کرده اند .

گزارش تحویل : نشان دهنده این است که چه تعداد از مخاطبان ایمیل خود را را دریافت کرده اند .

گزارش کلیک ها : نشان دهنده این است که چه تعداد از مشتریان بر روی ایمیل خود کلیک کرده اند .

سخن آخر

ایمیل مارکتینگ را میتوان یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش ها جهت ابزارهای ارتباطی و تبلیغاتی دانست که حتی با ظهور رویداد های جدید در تکنولوژی همچنان جوابدهی فوق العاده خوبی دارد .در این روش شما می توانید به صورت مداوم با مشتریان خود در ارتباط باشید و دائما آن ها را از جدیدترین اخبار ، تخفیفات ویژه و محتوای کاربردی و جذاب خود مطلع سازید .

بازاریابی ایمیلی را می توان یک روش بسیار خوب جهت بازگشت نرخ سرمایه دانست و در صورتی که بتوانند مشتریان خود را بخوبی شناسایی کنند می توانند خروجی بسیار فوق العاده ای داشته باشند .