بک لینک

بک لینک و یا لینک سازی را می توان یکی از بحث برانگیزترین مطالب راجع به سئو دانست و نظرات و ایده های مختلفی در مورد تاثیر بک لینک ها بر روی سئو و استراتژی های اجرایی آن به وجود می آورد .

هدف از ایجاد بک لینک ، ایجاد لینک از طریق متن و یا تصاویری به سایت مورد نظر می باشد که با کلیک بر روی آن کاربر به سایت هدف منتقل می شود . در این زمان ربات گوگل لینک را مورد بررسی قرارداده و به صفحه لینک شده مراجعه می کند .

انواع بک لینک ها و تاثیر آن بر سئو

بک لینک ها به فالو (Follow)  و نوفالو (No Follow) و بک لینک های داخلی و خارجی می توان تقسیم کرد . که در امروز می خواهم به بررسی انواع آن بپردازیم پس با وب اکتیو همراه باشید .

از مسیرهای گوگل برای یافتن و ایندکس کردن صفحه های جدید در فضای اینترنت می توان لینک های موجود در یک صفحه ، تعداد و کیفیت بک لینک ها و … را نام برد که در رتبه بندی نتایج گوگل تاثی بسزایی دارند . به طرز بهتر می توان بیان کرد که ربات گوگل صفحات رو مورد بررسی قرار می دهد و بر اساس لینک های موجود به آن صفحه ارزش و جایگاه می دهد .  و هر چه میزان سایت های لینک شده به سایت شما معتبرتر باشند و جایگاه بهتری داشته باشند جایگاه شما در گوگل نیز بهتر و بالاتر می باشد که این یکی از تاثیرات سئو بر روی صفحه سایت شما می باشد .

تفاوات لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی به دو دسته لینک سازی داخلی و خارجی تقسیم می شوند که تفاوت های بسیار مهمی با یکدیگر دارند . لینک سازی داخلی به معنی ایجاد لینک بین صفحات مختلف یک سایت ولی در مقابل لینک سازی خارجی عبارت است از ایجاد لینک میان صفحات دو سایت را لینک سازی خارجی گفته می شود .

مقاسه بک لینک های نوفالو و فالو

همه لینک ها به صورت پیش فرض دو فالو (Dofollow) به حساب می آیند اما در صورتی که در کد  HTML آن را می توان به  Nofollow تبدیل کرد ، که در اصل موتور جستجوگر گوگل هیچ ارزشی برای بک لینک های نوفالو قائل نمی شود .

اصل پیج رنک را گوگل در سال 1990 ارائه کرده است که در آن زمان ایجاد بک لینک میان سایت ها تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر رتبه بندی نتایج گوگل داشت که طراحان سایت و متخصصین سئو با ایجاد تبادل لینک میان سایت ها و خرید بک لینک جایگاه خود در گوگل را ارتقا میدادند . که با افزایش بک لینک ها نیز گوگل الگوریتم خود را ارتقا داد و از الگوریتم پنگوئن  برای کنترل لینک سازی استفاده کرد که در نهیابت پیج رنک به کلی از بین رفت و نیاز رتبه بندی نتایج گوگل به لینک سازی را به شدت کاهش داد .

متن لینک شده (Anchor Text)

متن لینک شده را می توان این طور معنی کرد که ما داخل صفحه یا پست خود به چه عبارتی لینک می دهیم . برای مثال ” برای ورود به سایت مورد نظر اینجا را کلیک کنید” و لینک مورد نظر را روی کلمه ” اینجا ” قرار دهید که کلمه اینجا Anchor Text  به حساب می آید .

گوگل هنگامی که به لینک شما را بازبینی می کند به متن لینک شده توجه بسزایی دارد و به طوری که میزان اعتبار سایت شما به این عبارت بستگی دارد .

به عنوان مثال می توان گفت که :

1)کلمه هدف ما و یا عبارت مورد نظر “طراحی سایت”

 2)نام برند سایت شما “وب اکتیو” ترکیب از برند کلمه هدف می باشد

3)عبارت های عمومی از قبیل “منبع” و یا  “صفحه”

 4)عبارت کاملا واضح و مشخص برای راهنمایی کاربران برای مثال “جهت بررسی اینجا را کلیک کنید”

می بایست بین لینک سازی هایشما یک توازن برقرار باشد به دلیل اینکه گوگل رفتار غیرعادی شما را برای ایجاد و بدست آوردن بک لینک بررسی و شناسایی می کند . به همین دلیلاین امر بسیار منظم و دقیق صورت می گیرد به گونه ای که شاید تاثیر عکس داشته باشد و در جهت منفی بک لینک سازی صورت گیرد .

میزان ارزش یک بک لینک توسط موتور جستجوگر گوگل

همه بک لینک هایی که به سایت شما وارد می شود از نظر گوگل یکسان نیستند و اعتبار یکسانی ندارند به همین دلیل گوگل بر این باور می باشد برای تعیین میزان بک لینک فاکتورهای اساسی لحاظ می کند که اساسی ترین آن ها عبارتند از :

Domain Authority (اعتبار دامنه)

برای میزان اعتبار یک دامنه عواملی بسیاری تاثیرگذار هستند که عبارتند از نوع دامنه ، عمر دامنه ، تعداد بک لینک های ورودی ، فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینک های خروجی و … .به هر میزان که اعتبار لینک داده شده بیشتر شده باشد ارزش آن بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما افزایش می یابد .

Page Authority (اعتبار صفحه)

اعتبار یک صفحه خیلی شبیه به اعتبار دامنه آن دارد اما یک صفحه از آن دامنه می باشد . این امکان وجود دارد یک سایت دامنه اعتبار بالایی داشته باشند اما اعتبار صفحه ای که از آن لینک دریافتی پایین باشد که اساسا میزان اعتبار یک صفحه بستگی به لینک سازی های داخلی و بک لینک هاییکه به آن صفحه ایجاد شده اند مشخص می کند . .

سایت هایی که معمولا لینک سازی داخلی بسیار مناسبی دارند اعتبار بسیار باای دارند برای نمونه صفحه هایی که در منو اصلی سایت شما قرار دارند اکثرا جزو ممعتبر ترین صفحات می باشند .

برای بررسی میزان اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خود ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند از قبیل : Open Site Explorer از سایت بسیار قدرمتند Moz.com را می توان نام برد .

میزان تعداد لینک های خارجی (Off Page)

اصولا سایتی که به سایت شما لینک داده است به سایت های دیگر نیز به طور حتم لینک داده اند . هر چه میزان لینک ها در یک سایت و یا یک صفحه افزایش یابد میزان اعتبار آن نیز به پایین ترین سطح خود می رسد . سایت هایی که در تولید بک لینک و یا رپورتاژ فعالیت دارند به سایت های زیادی لینک خواهد داد و این موجب پایین آمدن میزان اعتبار در میزان لینک سازی می شود .

ارتباط موضوعی بین سایت لینک دهنده و لینک شما

گوگل سعی می کند توجه بسیار عمده ای  بین موضوعاتی که سایت هایی که به یکدیگر لینک داده اند و سایت شما داشته باشد و در نهایت در میزان رتبه بندی گوگل تاثیر دارند .

مکان قرارگیری بک لینک

محل قرار گرفتن لینک در یک سایت از اهمیت بسزایی برخوردار هستند . اکثرا لینک هایی که در محتوای اصلی صفحه سایت دارند ارزش بسیار بالایی نسبت به فوتر و سایدبار دارند .

نتیجه نهایی

کسب بک لینک یه ایده بسیار عالی جهت بهبود سایت شمما در نتایج گوگل می باشد ولی در ابتدا باید می بایست تما استانداردهای گوگل را شناخته به این دلیل که می توان نتیجه منفی دهد و موجب کاهش ارزش سایت شما شود .